“Inbetween Spaces” Pt.3

Part 3: Both-And and Crossprogramming

An architectonic element is often interpreted as an absolute in a universe of dualities, or even multiplicities. “Either-or” is chosen instead of “both-and”. For example, a space can be considered as an outside or inside space, but never both. For Robert Venturi, “An architecture which includes varying levels of meaning breeds ambiguity and tension.” (Venturi, Robert 1966, p.23) In consequence, space can have various interpretations, which change depending on the observer. “At one moment one meaning can be perceived as dominant; at another moment a different meaning seems paramount.” (Venturi, Robert 1966, p.32)

En arquitectura es común que un elemento arquitectónico se interprete como un absoluto en una realidad de dualidades, o hasta multiplicidades. Se prefiere el “o-o”, el “either-or” antes que el “tanto-como”, el “both-and”. Por ejemplo, un espacio es o adentro o afuera, pero nunca tanto adentro como afuera. Para Robert Venturi, “una arquitectura que incluye niveles de significado variables da lugar a tensión y ambigüedad.” (Venturi, Robert 1966, p.23) Esto hace que un espacio pueda tener distintas interpretaciones, las cuales dependen del punto de vista de un observador. “En un momento, un significado puede ser percibido como dominante, en otro momento un significado alternativo puede tomar protagonismo.” (Venturi, Robert 1966, p.32)

This fact proves that architecture is no static, but kinetic. It is about time, tour, and transition; about what’s Inbetween. If intermediate space takes meaning from its generator spaces, it means that it possesses characteristics of a “both-and” inherently. Nevertheless, said “both-and” is not static, but changes with movement and user perception. An Inbetween space can be an intermediate between light and darkness; but space will be lighter when approaching light and darker when approaching darkness. “Both-and”, being variable in a protagonist’s point of view, is what makes Inbetween a transition space that makes the encounter between two realities happen.

Esto demuestra que la arquitectura no es estática, sino que es también una cuestión de tiempo, de recorrido, de transición; De “Inbetween”. Si el espacio intermedio se contagia del significado de las partes completas a las que representa, quiere decir que el mismo se convierte en un ambiente que tiene las características de un “both-and”. Sin embargo, dicho “both-and” no es estático, sino que cambia con el movimiento y percepción de un usuario. Un espacio “Inbetween” puede ser, por decir, un intermedio entre iluminado y oscuro; Pero, el espacio será más iluminado cuando esté cerca del ambiente de total iluminación, y será más oscuro cuando esté cerca del espacio de total oscuridad. El “both-and”, al ser variable en la perspectiva de un protagonista, es lo que convierte al “Inbetween” en un espacio de transición y riqueza que da lugar al encuentro de dos realidades.

Architectonic interpretations depend on observers and on contexts. Bernard Tschumi, in “Red is not a Color”, explores this particular fact from the possibility to juxtapose program and essence in architecture: “Crossprogramming”. We can assume “Crossprogramming” is directly about program and we would be correct. We can relate it with intimately with “both-and” phenomenon and we would be tight too. Crossprogramming characterizes for its exploration of architectural essence’s multiple character: it is architecture’s capacity to be re-interpreted without changing its form. Tschumi explains how architecture, although still, has particular kineticism it its interpretation. “The Kuleshov Effect” is the perfect tool to illustrate the idea:

The Kuleshov Effect
The Kuleshov Effect. Tschumi, Bernard 2012, p.195

La interpretación de realidades arquitectónicas depende siempre del observador y del contexto. Bernard Tschumi, en “Red is not a Color”, explora esta particularidad desde la posibilidad que tiene la arquitectura de yuxtaponer programáticas y esencias: El “Crossprogramming”. Si bien se puede asumir que el “Crossprogramming” habla directamente de la programática, en realidad, se le puede relacionar íntimamente con el fenómeno del “both-and”; Ya que el mismo se caracteriza por su exploración del carácter múltiple de la esencia arquitectónica. El “Crossprogramming”  es la capacidad que tiene la arquitectura de ser re-interpretada sin cambiar de forma. Tschumi explica a través del “Kuleshov Effect” cómo la arquitectura, si bien es inmóvil, tiene una particularidad cinética en su interpretación.

In cinema, Kuleshov demonstrates that a still picture of a person, exposed to different images, can create different reactions on an audience. In architecture, the same can occur. “In a world in which trains stations are turned into museums and churches into discotheques, a point is being made: Form’s complete interchangeability of function predicts the loss of tradition and of the canonic law of cause and effect that was sanctified by Modernism.” (Tschumi, Bernard 2012, p.194)  As a result, we can consider Inbetween, for its “both-and” character, as a multiple space that is through context, re-interpretable in essence. In it, most diverse and disparate elements can co-exist and contaminate between each other until they achieve to create a reality that is read both as concrete and abstract.

En el arte del cine, Kuleshov demuestra que una persona con la misma expresión facial puede generar muchas reacciones en la audiencia. Todo va a depender de con qué otra imagen se relaciona esta primera expresión. En arquitectura, puede suceder lo mismo. “En un mundo en el que las estaciones de trenes se transforman en museos y las iglesias en discotecas, se está haciendo un punto: La completa intercambiabilidad de forma y función, pregona la pérdida de lo tradicional y de la canónica ley de causa y efecto santificada por el Modernismo.” (Tschumi, Bernard 2012, p.194) Por ende, se puede considerar al “Inbetween”, por su carácter de “both-and”, como productor de un espacio que es múltiple y re-interpretable en esencia a través de su contexto. En él, los elementos más diversos y dispares pueden coexistir y contaminarse entre sí hasta llegar a crear una realidad de lectura tanto concreta como ambigua y abstracta.

 

Next Issue: “Inbetween Spaces” Pt. 4: The Ambiguous and Undefined.

Bibliography:

  • Tschumi, B. (2012). Architecture concepts : Red is not a color. New York: New York : Rizzoli.
  • Venturi, R. (1966). In The Museum of Modern Art, New York (Ed.), Complexity and contradiction in architecture (Second Edition ed.). New York: The Museum of Modern Art.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s